Warning: include(/home/content/l/i/b/libyaforum/html/new/media/system/utf.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/content/71/3922071/html/index.php on line 18

Warning: include() [function.include]: Failed opening '/home/content/l/i/b/libyaforum/html/new/media/system/utf.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php5/lib/php') in /home/content/71/3922071/html/index.php on line 18

Warning: include(/home/content/l/i/b/libyaforum/html/modules/mod_breadcrumbs/tmpl/javascript.php) [function.include]: failed to open stream: No such file or directory in /home/content/71/3922071/html/index.php on line 21

Warning: include() [function.include]: Failed opening '/home/content/l/i/b/libyaforum/html/modules/mod_breadcrumbs/tmpl/javascript.php' for inclusion (include_path='.:/usr/local/php5/lib/php') in /home/content/71/3922071/html/index.php on line 21
LibyaForum.org مشروعية الاعتقالات التي وقعت بسبب النزاع المسلح في ليبيــــا إثر ثورة 17 فبراير المجيـــدة

مشروعية الاعتقالات التي وقعت بسبب النزاع المسلح في ليبيــــا إثر ثورة 17 فبراير المجيـــدة

د. عادل عبد الحفيظ كندير

مقدمة:

باتت قضية مدى مشروعية الاعتقالات التي وقعت بسبب النزاع المسلح إثر ثورة 17 فبراير المجيدة من القضايا المؤرقة في ليبيا, ويستمد الحديث عنها أهمية قصوى في هذه الأيام مع وجود مئات المحتجزين أو المعتقلين في السجون الليبية, مما يستلزم بيان مشروعية هذه الاعتقالات حماية لثوار 17 فبراير من أي ملاحقة قانونية مستقبلا, لاسيما وأن هذه الاعتقالات مرت بدون مراعاة الضمانات الإجرائية المنصوص عليها في قانون الإجراءات الجنائية الليبي ومن قبل أشخاص لا تتوافر بشأنهم صفة مأمور الضبط القضائي.

عليه, فإن هدف هذه الورقة هو إمداد الجهات المعنية برأي قانوني ذي صلة بمشروعية هذه الاعتقالات, من خلال بيان النصوص القانونية الدولية وأحكام المحاكم الوطنية والدولية والآراء الفقهية في الموضوع, وذلك بالتعرض للمسائل التالية: 1- القانون الدولي الإنساني ومدى انطباقه على الأحداث التي شهدتها ليبيا إبان فترة ثورة 17 فبراير المجيدة. 2- مدى مشروعية الاعتقالات في ضوء أحكام القانون الدولي الإنساني؟

أولا/ القانون الدولي الإنساني ومدى انطباقه على الأحداث في ليبيا؟

أ‌) تعريف القانون الدولي الإنساني: هو مجموعة القواعد القانونية الدولية المتعلقة بحماية بعض أنواع حقوق الإنسان في ظروف خاصة، هي ظروف الحرب دولية كانت أم داخلية, وعلى الأخص حماية المرضى أو الجرحى أو الغرقى, وتحديد مركز أسرى الحرب, وحماية حقوق المدنيين, وهو ما جسدته واقعيا اتفاقيات جنيف الأربعة المؤرخة في 12 أغسطس 1949 وهي:1 – اتفاقية جنيف الأولي لتحسين حالة الجرحى والمرضى بالقوات المسلحة في الميدان.2 – اتفاقية جنيف الثانية لتحسين حالة جرحى ومرضى وغرقى القوات المسلحة في البحار 3 – اتفاقية جنيف الثالثة بشأن معاملة أسرى الحرب.4 – اتفاقية جنيف الرابعة بشأن حماية الأشخاص المدنيين في وقت الحرب. بالإضافة إلى البرتوكول الأول الملحق باتفاقيات جنيف لعام 1949 المتعلق بحماية ضحايا المنازعات المسلحة الدولية, والبرتوكول الثاني الملحق بها والمتعلق بحماية ضحايا المنازعات المسلحة غير الدولية. وهي جميعا ملزمة لكل الدول ولو لم تكن طرفا فيها؛ لأن هذه الاتفاقيات ما هي إلا تدوين لقواعد عرفية دولية.

ب‌) مدى انطباق القانون الدولي الإنساني على الأحداث في ليبيا: تطبيقا لأحكام المادة 1/1 من البرتوكول الثاني المتعلق بحماية ضحايا المنازعات المسلحة غير الدولية والتي قضت بما يلي:

"يسري هذا اللحق... على جميع المنازعات التي لا تشملها المادة الأولى من اللحق الأول "البرتوكول الأول" المضاف إلى اتفاقيات جنيف... المتعلق بحماية ضحايا المنازعات الدولية المسلحة والتي تدور على إقليم أحد الأطراف السامية المتعاقدة بين قواته المسلحة وقوات مسلحة منشقة أو جماعة نظامية مسلحة أخرى وتمارس تحت قيادة مسئولة على جزء من إقليمه ولها من السيطرة ما يمكنها من القيام بعمليات عسكرية متواصلة ومنسقة...".

نجد أن القانون الدولي الإنساني ينطبق على الأحداث في ليبيا لوجود نزاع مسلح في تلك الفترة بين قوات مسلحة كانت تعد قوةً حكومية – كتائب القذافي – وبين جماعات مسلحة تمارس نشاطها تحت قيادات مسئولة و مسيطرة على أجزاء واسعة من الإقليم الليبي – قوات ثوار 17 فبراير بقيادة المجلس الوطني الانتقالي – لديها المُكنة على القيام بعمليات عسكرية متواصلة وبشكل منسق, وهو ما يخرج الحالة الليبية من دائرة الاضطرابات والتوترات الداخلية مثل الشغب وأعمال العنف العرضية أو غيرها من الأعمال ذات الطبيعة المماثلة التي لا تعد منازعات مسلحة ولا ينظمها القانون الدولي الإنساني.

ومن خصائص النزاع المسلح غير الدولي أيضا أنه ينشأ بين أفراد يعرفون الخلفية السياسية والاقتصادية والتنظيم الاجتماعي والثقافي والعادات الخاصة بعضهم ببعض.

والخلاصة, هو أن القانون الدولي الإنساني ينطبق على ما وقع في ليبيا من أحداث وقعت بمناسبة النزاع المسلح في ليبيا بعد 17 فبراير 2011.

ثانيا/ مدى مشروعية الاعتقالات إبان ثورة 17ثورة فبراير على ضوء أحكام القانون الدولي الإنساني؟

يتفق فقهاء القانون الدولي العام على أن المادة الثالثة المشتركة في اتفاقيات جنيف الأربع أجازت فرض الاعتقال أو الاحتجاز والإقامة الجبرية في النزاعات المسلحة غير الدولية, كما أن الملحق الثاني المتعلق بحماية ضحايا المنازعات المسلحة غير الدولية أشار إلى الاعتقالات في المواد (2و5و6) منه. وفي ذلك تأكيد أنه يخضع لأحكام القانون الدولي الإنساني كل احتجاز أو اعتقال أو إقامة جبرية ذات صلة بأي نزاع مسلح دوليا كان أم داخليا أو بمناسبته.

بل إن الاتفاقية الرابعة لقواعد جنيف في القسمين الثاني (المادة 42) والرابع أجازت الاعتقال الإداري في حالة النزاعات المسلحة, وفي ذلك أهمية بالغة, فالاحتجاز أو الاعتقال الإداري هو: إجراء إداري يستطيع أن يقوم به موظفون إداريون دون الحاجة إلى صفة مأمور الضبط القضائي أو إلى صدور أحكام أو أوامر قضائية بالخصوص, وقد يعترض البعض على أن من نفّذ الاعتقال أو الاحتجاز الإداري من ثوار 17 فبراير هم ليسوا جميعا من الموظفين الإداريين, ويمكن الرد ببساطة بالاستناد إلى "نظرية الموظف الفعلي" التي تتطلبها ظروف معينة توافرت في ليبيا أثناء الثورة المجيدة كحالة الطوارئ أو القوة القاهرة وغيرها مما هو معترف به في فقه القانون الإداري.

والمهم هنا أن الاحتجاز الإداري الذي يقرّه القانون الدولي الإنساني هو على خلاف الاحتجاز القضائي, فلا يشترط بالنسبة له صدور حكم أو أمر قضائي من جهة قضائية ولا يتطلب تنفيذه اللجوء إلى جهة قضائية أيضا, ويقر القانون الدولي الإنساني بالاحتجاز أو الاعتقال الإداري، ليس فقط في حالة حماية أمن الدولة (المادة 42 من الاتفاقية الرابعة) أو حالة وجود أسباب أمنية قهرية (المادة 78 من الاتفاقية الرابعة) بل أيضا في حالة الاشتباه (المادة 5 من ذات الاتفاقية).

وفي مقاربة بسيطة بين القانون الدولي الإنساني والقانون الليبي (القانون الوطني), نجد أن هذا الأخير وبمناسبة الحجز الإداري لحماية أموال الدولة (القانون رقم 125 لسنة 1970م) أجاز للإدارة تطبيق الحجز الإداري بتوقيع إجراء تحفظي عبر موظفيها بموجب قرارات إدارية تصدرها بنفسها دون حاجة إلى أحكام أو أوامر قضائية عندما تكون هناك مصلحة عامة معرضة للضياع. واتجه قضاء المحكمة العليا في الطعن الإداري رقم 12/20ق بشأن حجز إداري على الأموال بتاريخ 9/5/1974م بأنه: "من حيث الأصل أن الدولة في معاملتها للأفراد لا يجوز لها أن تقتضي حقها بيدها بل عليها أن تلجأ إلى القضاء لتحصل على حقها ولا يجوز للإدارة الخروج على هذا الأصل إلا بنص صريح في التشريع يخولها بصفة استثنائية هذا الحق..." وفي الطعن الإداري رقم 27/39ق بتاريخ 25/12/1993م جاء في حكمها: "إن الحجز الإداري هو رخصة قانونية ... بهدف تبسيط الإجراءات...".

والملاحظة الجديرة بالإشارة إليها هنا هي: أن القانون الدولي الإنساني نص على الضمانات القضائية للاعتقال أو الاحتجاز الإداري (كالمعاملة الإنسانية وضمانات المحاكمة, وهي مكفولة بإذن الله في ليبيا), ولم ينص على الضمانات الإجرائية (كصدور قرار إداري من جهة مختصة/ ذكر سبب الاعتقال/ إحالة المعتقل إلى جهة قضائية خلال فترة معينة), وهو ما أكده رئيس لجنة الصليب الأحمر نفسه في بيان أدلى به إلى اللجنة القانونية (اللجنة السادسة) التابعة للجمعية العامة للأمم المتحدة في دورتها رقم 65 بتاريخ 18/10/2010م كشف فيه بأن: "القانون الدولي الإنساني في وضعه الحالي لا يقدم حلولا مرضية بشكل كامل لجميع الاحتياجات المحددة في أربع حالات رئيسة من بينها؛ حالة حماية الأشخاص المحرومين من حرياتهم خصوصا في النزاعات المسلحة غير الدولية, فالقانون الدولي الإنساني المنطبق على هذا النوع من الحالات يتضمن مبادئ عامة، وتنقصه في الوقت ذاته تفاصيل الأحكام المناسبة التي تنظم الظروف المادية للاحتجاز وحقوق المحتجزين عند احتجازهم..".

ويمكن الرد على هذا البيان بأن مصادر القانون الدولي بشكل عام لا تتوقف (حسب نص المادة 38 من النظام الأساسي لمحكمة العدل الدولية) على الاتفاقيات الدولية والعرف الدولي, بل له مصادر احتياطية حال عجز المصادر الأساسية، تتمثل في أحكام المحاكم الدولية والوطنية وأراء وكتابات الفقهاء. وتطبيقا لذلك فإن محكمة العدل الدولية في رأيها الاستشاري بشأن الآثار القانونية لبناء الجدار العازل في الأراضي الفلسطينية المحتلة بتاريخ 9 يونيو 2004 (الفقرة 106) أكدت العلاقة التكميلية بين القانون الدولي الإنساني وقانون حقوق الإنسان, وأن كلا منهما لا يلغي الآخر بأي شكل من الأشكال, وحسبما قالت المحكمة فإن بعض الحقوق يحميها القانون الدولي الإنساني فقط، والبعض الآخر يحميها قانون حقوق الإنسان فقط, إلا أن هناك حقوقا مشتركة ربما تكون موضوعا لكلٍّ من هذين الفرعين من القانون الدولي العام. وعليه, يمكن القول بأن الضمانات الإجرائية للمعتقلين أو المحتجزين في النزاعات المسلحة دولية كانت أم غير دولية هي من ضمن المسائل التي تدخل في نطاق الفرعين, والنتيجة المترتبة على هذا القول هي: أن قانون حقوق الإنسان الدولي يعد مكملا للنقص الحاصل في القانون الدولي الإنساني بشأنها, وإذا كان قانون حقوق الإنسان الدولي في العهد الدولي للحقوق المدنية والسياسية في المادة 9 منه نص على ما يلي:

1ـ  لكل فرد حق في الحرية وفى الأمان على شخصه. ولا يجوز توقيف أحد أو اعتقاله تعسفا. ولا يجوز حرمان أحد من حريته إلا لأسباب ينص عليها القانون وطبقا للإجراء المقرر فيه.

2ـ يتوجب إبلاغ أي شخص يتم توقيفه بأسباب هذا التوقيف لدى وقوعه كما يتوجب إبلاغه سريعا بأية تهمة توجه إليه.

3ـ يقدم الموقوف أو المعتقل بتهمة جزائية، سريعا، إلى أحد القضاة أو أحد الموظفين المخولين قانونا مباشرة وظائف قضائية، ويكون من حقه أن يحاكم خلال مهلة معقولة أو أن يفرج عنه. ولا يجوز أن يكون احتجاز الأشخاص الذين ينتظرون المحاكمة هو القاعدة العامة، ولكن من الجائز تعليق الإفراج عنهم على ضمانات لكفالة حضورهم المحاكمة في أية مرحلة أخرى من مراحل الإجراءات القضائية، ولكفالة تنفيذ الحكم عند الاقتضاء.

4ـ لكل شخص حرم من حريته بالتوقيف أو الاعتقال حق الرجوع إلى محكمة لكي تفصل هذه المحكمة دون إبطاء في قانونية اعتقاله، وتأمر بالإفراج عنه إذا كان الاعتقال غير قانوني.

5ـ لكل شخص كان ضحية توقيف أو اعتقال غير قانوني حق في الحصول على تعويض)).

فإن المادة 4 من ذات العهد نصت على الأتي:

1ـ في حالات الطوارئ الاستثنائية التي تتهدد حياة الأمة، والمعلن قيامها رسميا، يجوز للدول الأطراف في هذا العهد أن تتخذ، في أضيق الحدود التي يتطلبها الوضع، تدابير لا تتقيد بالالتزامات المترتبة عليها بمقتضى هذا العهد، شريطة عدم منافاة هذه التدابير للالتزامات الأخرى المترتبة عليها بمقتضى القانون الدولي وعدم انطوائها على تمييز يكون مبرره الوحيد هو العرق أو اللون أو الجنس أو اللغة أو الدين أو الأصل الاجتماعي.

2ـ لا يجيز هذا النص أي مخالفة لأحكام المواد 6 و 7 و 8 (الفقرتين 1 و 2) و 11 و 15 و 16 و 18. ومفاد ما تقدم, أنه فيما عدا حق الحياة وحق السلامة البدنية (حظر التعذيب) وحظر الرق والعبودية وحظر التنفيذ على جسم المدين, وحظر حجز الفرد أو معاقبته على فعل حالة ارتكابه يشكل فعلا مباحا وحظر تقييد حرية الرأي والتعبير (وهي حقوق لا يجوز التنازل عنها في كل الظروف أو الأحوال), فإن للدولة حالة وجود حالة طوارئ استثنائية عدم التقييد بالالتزامات الدولية المترتبة على هذا العهد فيما يتعلق بالحقوق الأخرى بما في ذلك عدم التقييد بالضمانات الإجرائية المتعلقة بحق الأمن الشخصي وتقييد الحرية الوارد في المادة 9 أعــلاه.

خـــــــلاصة:

تقتضي القاعدة العامة في القانون الدولي العام بأن الأصل هو: حماية حق الأمن الشخصي وعدم تقييد الحرية وبضرورة مراعاة الضمانات الإجرائية لأي حجز للحرية إداريا كان أم قضائيا. فإن الاستثناء هو: جواز عدم التقيّد بهذه الضمانات الإجرائية عند وجود حالات طوارئ استثنائية تهدد حياة الأمة (ولا شك أن النزاع الداخلي المسلح خير مثالٍ لحالة الطوارئ الاستثنائية), وقد توافر نص صريح في القانون الدولي العام للخروج عن هذا الأصل (المادة 4/1 من العهد الأول), ورخصة هذا الخروج هو تبسيط الإجراءات في حالة الطوارئ الاستثنائية التي تهدد حياة الأمة حماية للمصلحة العامة وعدم ضياع حقوق البلاد والعباد ولحفظ الدليل من الضياع إذا ما تم الانتظار حتى هدوء الأحوال, وهو ما قام به ثوارنا الأحرار أثناء ثورة 17 فبراير المجيدة بالتحفظ على عدد من أزلام القذافي بموجب حجز أو اعتقال إداري لعدة أسباب أهمها: إما أنهم يشكلون خطرا على أمن الدولة الليبية أو لوجود أسباب أمنية قهرية تقتضي التحفظ عليهم وأخذ أقوالهم في محاضر يمكن تكييفها بأنها محاضر جمع استدلال لأنها صدرت عن موظفين فعليين. إلا أننا ننبه ثوارنا الأحرار إلى أن مشروعية الاعتقالات التي تمت في ظل أحداث ثورة 17 فبراير لا تمنع حق المعتقل أو المحتجز في طلب إعادة النظر في اعتقاله في أقرب وقت أمام محكمة أو لجنة إدارية تنشئها الدولة فيما بعد, وبالتالي عليهم عدم التعسف في استعمالهم لحق الاعتقال أو الاحتجاز الإداري أو إساءة استعماله لتصفية حسابات شخصية أو لأي غرض لا تقتضيه المصلحة العامة؛ لأن ذلك قد يدخلهم تحت طائلة المسؤولية الجنائية. وفي الختام, حفظ الله ثوار 17 فبراير الأحرار وسدّد خطاهم وصوّب أرائهم لما فيه خير البلاد والعباد, والله أكبر الله أكبر وعاشت ليبيا حـرة.


Email Drucken Favoriten Twitter Facebook Myspace Stumbleupon Digg MR. Wong Technorati aol blogger google reddit Yahoo

Comments  

 
0 # LibyaForum.orgthis post 2014-05-01 16:28
Asking questions are genuinely good thing if you are not
understanding something completely, except this
paragraph provides pleasant understanding even.
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgheadwark 2014-05-22 18:04
The other day, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to see if it can survive a
thirty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My
iPad is now destroyed and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I
had to share it with someone!
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgscissorwise 2014-05-24 08:55
I always spent my half an hour to read this website's content daily
along with a mug of coffee.
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgpinterest followers 2014-06-13 21:25
My developer is trying to persuade me to move to .net from PHP.
I have always disliked the idea because of the costs.
But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type on a number of websites for about a year and am nervous about switching to another platform.

I have heard very good things about blogengine.net.
Is there a way I can transfer all my wordpress content into it?
Any help would be really appreciated!
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgbuy instagram 2014-08-22 12:33
I believe that is among the such a lot vital information for
me. And i am glad studying your article. But should remark on few general issues, The site taste is wonderful, the articles is in reality excellent
: D. Good process, cheers
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgswiss map 2014-08-29 13:54
Heya i'm for the first time here. I came across this board and I find
It truly useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you aided
me.
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgsildenafil side 2015-03-19 14:34
Thank you for another informative site. The place else may just
I get that type of info written in such a perfect approach?

I've a project that I am just now working on, and I've been at the glance out for such
info.

Feel free to visit my site ... sildenafil side effects: canadianedrugstore.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgimage source 2015-03-28 16:39
Get click here the SIM card tray for the IMEI/MEID.
If you have an iPhone video app.
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcialis coupon 2015-04-10 09:27
I'd like to find out more? I'd want to find
out some additional information.

Here is my web blog; cialis coupon: pillsedweb.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcheap flights from 2015-04-16 10:57
If you wish for to grow your experience simply keep visiting this site and
be updated with the hottest news update posted here.



Also visit my site cheap flights
from las vegas to honolulu: cheapflightslasvegasus.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgdyson vacuum 2015-04-19 23:11
An outstanding share! I've just forwarded this onto a colleague
who had been conducting a little research on this. And he actually bought me
dinner simply because I discovered it for him...
lol. So let me reword this.... Thank YOU for
the meal!! But yeah, thanks for spending time to discuss this topic here
on your website.

Here is my blog post :: dyson vacuum: ebtk.co.uk/.../...
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgdyson dc24 2015-04-20 19:44
I'm amazed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that's
both educative and engaging, and without a doubt, you have hit the nail
on the head. The problem is something which not enough men and women are speaking
intelligently about. I am very happy that I stumbled across this in my hunt for something
concerning this.

my webpage ... dyson dc24: fb-posts.com/32sv4
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcanadian pharcharmy 2015-04-25 18:21
Greetings! Very helpful advice within this post! It is the little changes that
will make the most important changes. Thanks for sharing!


my website ... canadian pharcharmy online viagra: myedcanadian.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgCheapest pharmacy 2015-05-06 10:11
Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for?
you make blogging look easy. The overall look of your site is magnificent, let alone the content!


Here is my blog: Cheapest pharmacy for cialis: canadianedrugstore.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgPrix du cialis en 2015-05-07 20:19
Good day I am so delighted I found your web site, I really
found you by error, while I was browsing on Bing for something else, Anyways I am here now
and would just like to say many thanks for a tremendous post and a all round
thrilling blog (I also love the theme/design), I
don’t have time to browse it all at the moment but I have saved it and also added in your
RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal
more, Please do keep up the great jo.

Feel free to surf to my web page :: Prix du cialis en pharmacie: canadianedrugstore.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgCheapest pharmacy 2015-05-13 15:48
Hello, its good article about media print, we all be aware
of media is a fantastic source of information.

Also visit my webpage ... Cheapest pharmacy cialis: canadianedrugstore.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgCanadian cialis 2015-05-19 01:15
Wow, wonderful blog layout! How long have you
been blogging for? you made blogging look easy. The overall look
of your web site is excellent, let alone the content!


Also visit my web-site :: Canadian cialis online: canadianedrugstore.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcanadian pharmacy 2015-05-21 22:34
What a stuff of un-ambiguity and preserveness of valuable experience about unexpected feelings.


my blog ... canadian pharmacy: canadianpharmacy2015.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgdilantin 2015-06-04 22:43
whoah this blog is magnificent i really like studying your articles.

Keep up the great work! You know, many individuals are
searching round for this information, you could aid them greatly.


Feel free to visit my web site dilantin: medicshop365.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgprednisone 2015-06-10 01:14
It's remarkable in favor of me to have a site, which is useful in favor of my experience.
thanks admin

Stop by my website; prednisone: www.yi-ban.org/.../2a00on1
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgprednisone 2015-06-11 09:35
Great web site you have here.. It's hard to find quality writing like yours these days.
I really appreciate people like you! Take care!!

My blog post: prednisone: www.24ag.com/.../1G9OlDB
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgprednisone 2015-06-11 11:56
I love it whenever people come together and share thoughts.

Great blog, continue the good work!

Here is my web-site ... prednisone: nursingdegree.net/.../2a00on1
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgseo expert 2015-06-20 18:24
My spouse and I stumbled over here by a different page and
tgought I should check things out. I like
what I see so now i am following you. Look forward to exploring your web pagge again.
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcanadian viagra 2015-06-30 17:54
Hey there! I know this is kind of off topic but I was
wondering if you knew where I could find a captcha plugin for my comment form?
I'm using the same blog platform as yours and I'm having trouble finding one?
Thanks a lot!

Take a look at my site; canadian viagra: canadianpharmaciesshippingtousa365.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcialis 2015-07-02 01:17
I am not sure where you're getting your info, but good topic.
I needs to spend some time learning more or understanding more.

Thanks for wonderful info I was looking for this information for
my mission.

My web blog - cialis: url.zeroent.net/aFuz
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgCialis 2015-07-04 06:49
Right now it looks like Expression Engine is the preferred blogging platform available right now.

(from what I've read) Is that what you are using on your blog?



my web blog ... Cialis: tfw.no/rDfgjx
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcialis 2015-07-05 08:31
Incredible! This blog looks exactly like my old one!
It's on a totally different subject but it has pretty
much the same layout and design. Wonderful choice of colors!


Also visit my web-site ... cialis: syrhome.com/.../kzffxhl
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcialis 2015-07-06 11:25
Hmm it looks like your blog ate my first comment (it was extremely long) so I guess
I'll just sum it up what I had written and say, I'm thoroughly
enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger
but I'm still new to everything. Do you have any suggestions for first-time blog writers?

I'd really appreciate it.

Here is my weblog cialis: ayl.lv/w6dZ
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgCialis 2015-07-07 15:55
Pretty! This has been an incredibly wonderful article.
Thanks for supplying this info.

Feel free to surf to my web blog Cialis: bell-search.com/.../1sCF8Qm
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcialis 2015-07-13 17:52
What's up to every single one, it's genuinely
a fastidious for me to pay a quick visit this web
site, it consists of valuable Information.

Here is my blog cialis: lipeishengsem.com/.../...
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgScarpe Air Max 2015-08-07 06:12
I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great.
I do not know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgmissouri board of 2015-08-09 01:19
I'm not sure why but this blog is loading extremely slow for me.
Is anyone else having this issue or is it a issue on my end?
I'll check back later and see if the problem still exists.

My web-site missouri board of pharmacy: canadian-pharmacy777.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgciali 2015-08-19 01:07
Please let me know if you're looking for a writer for your weblog.
You have some really great posts and I feel I would be a good
asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love to write some material for your
blog in exchange for a link back to mine. Please send
me an email if interested. Thank you!

Feel free to visit my web blog ... ciali: brandmedicalsusa.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgviagra cialis work 2015-09-05 10:11
I relish, lead to I foind exactly what I
waas looking for. You have ended my four day long hunt!
God Bless you man. Have a great day. Bye

My page viagra cialis work: canadianpharmacyusa24h.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgdirections taking 2015-09-15 08:39
Today, I went to the beach with my children. I found a sea hell annd gave it to
my 4 year old daughterr and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shbell to her ear annd screamed.
There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
She never wants to go back! LoL I know this is entirely off
topic but I had to tell someone!

Also visit my web-site - directions taking cialis: ow.ly/RPigm
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcialis without pres 2015-09-15 15:55
I take pleasure in, cause I discovered juxt what I was looking for.

Youu ave ended my four day long hunt! God Bless you man.
Have a nice day. Bye

Feeel frese to visit myy site cialis without pres: goo.gl/jljSZx
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcialis com free 2015-09-17 09:22
I every time spent mmy half an hour too read this web site's posts everyday
along with a cup of coffee.

Here is my page; cialis com free trial: tinyurl.com/q35xhq4
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgtake cialis best 2015-09-18 11:57
Attractive section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I get in fact
enjoyed account your blog posts. Any way I will be subscribing too your feeds and even I achievement you access
consistently fast.

Also visit my web site; take cialis
best results: is.gd/KEj5dd
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgbest place buy 2015-09-18 23:36
Hello! This is my first comment here so I just wantd to give a quick shout out and
say I really enjoy reading through your blog posts.

Can you recommend any other blogs/websites/forums that deal
with tthe same topics? Thank you so much!

my web page - best place buy cialis canada: tiny.cc/x4sx2x
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcialis on internet 2015-10-05 17:51
Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that
I have truly enjoyed browsing your blog posts.
After all I'll be subscribing to your rss feed and I hope
you write again soon!

my web-site: cialis on internet: firstcanadianpharm.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcanada online for 2015-10-17 07:22
Hi, I do think this is an excellent website. I stumbledupon it ;) I am goimg to come back once again since I
book-marked it. Money and freedom is the best way to change, maay you
bee rich and continue to help others.

Feeel free to surf to my site canada online for
cialis: jimmer.it/doxDtV
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgciales canada 2015-10-17 20:33
I am regular visitor, how are you everybody? This piece of
writing posted at this web site is in fact nice.

Here is my web site :: ciales canada: ow.ly/Tvg7B
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcanadian pharmacy 2015-10-18 17:53
Great bkog here! Alsoo yiur site loads up very fast!
What hlst aree you using? Can I get your affiliate link to your host?
I wish my website loaded up as fast as yours lol

My website - canadian pharmacy cialis: canadianpharmacyrxwww.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgprescription cialis 2015-10-20 09:10
Yes! Finally someone writes about cheap cialis online canada
pharmacy.

Feel free to visit my blog post :: prescription cialis canada: canadapharmacyshippingusa.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgviagra for women 2015-11-06 09:40
I blog frequently and I truly appreciate your content.
Thiss article has truly peaked my interest. I am
going to book mark your blog and keep checking for
new information about once a week. I opted in forr your Feed as well.


Feel free too visit my web-site viagra
for women: canadianpharmacytop1.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcialis free trail 2015-11-09 21:46
Amazing blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog shine.
Please let me know where you got your design. Cheers

Stop by my web blog cialis free trail: edmentreat.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgViagra on line 2015-11-12 05:42
Amazing blog! Do you have any recommendations for aspiring writers?

I'm hoping to start my own website soon but I'm a little lost on everything.

Would you propose starting with a free platform like
Wordpress or go for a paid option? There are so many choices out there that
I'm totally confused .. Any recommendations ? Thanks!


Feel free to surf to my blog: Viagra on line: pharmacy-shipping.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgSindafil 2015-11-12 13:43
Appreciate the recommendation. Will try it out.

Feel free to surf to my blog post ... Sindafil: pharmacy-shipping.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgMy canadian pharmacy 2015-11-13 21:38
This design is incredible! You certainly know how
to keep a reader entertained. Between your wit and your videos,
I was almost moved to start my own blog (well, almost...HaHa!) Great job.
I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it.
Too cool!

my homepage My canadian pharmacy: pharmacy-shipping.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgCialis daily canada 2015-11-14 10:15
It's really very complex in this busy life to
listen news on Television, so I simply use web for that purpose, and take the latest news.


Look into my web blog: Cialis daily canada: pharmacy-shipping.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orggood rx.com 2015-11-15 09:30
I appreciate, cause I discovered just what I was
having a look for. You have ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a great day.
Bye

my homepage :: good rx.com: pharmacy-shipping.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgBuy cialis mexico 2015-11-15 10:57
My relatives all the time say that I am killing my time here at web, but I
know I am getting familiarity daily by reading such nice posts.


My page: Buy cialis mexico: pharmacy-shipping.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgCialis mailorder 2015-11-15 21:01
Please let me know if you're looking for a writer for your blog.
You have some really great posts and I believe
I would be a good asset. If you ever want to take
some of the load off, I'd love to write some material for your blog in exchange for a link back to mine.
Please blast me an email if interested. Regards!

Feel free to surf to my homepage ... Cialis mailorder: pharmacy-shipping.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgusaa car insurance 2015-11-29 10:08
Pretty part of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to
assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.
Any way I will be subscribing in your feeds and even I fulfillment you get entry to persistently fast.



Visit my homepage usaa car insurance: u.lead2win.com.cn/m0s1
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcar insurance cheap 2015-11-30 21:20
I've been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog
posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website.
Studying this information So i'm glad to express that I've a very just right uncanny feeling I came upon exactly what I needed.
I such a lot indubitably will make sure to don?t fail to remember this web site and give
it a glance regularly.

Here is my web-site: car insurance cheap: w-21.net/.../...
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcanada cialis 2015-12-21 16:34
Really no matter if someone doesn't know after that its up to other
people that they will assist, so here it happens.

Look into my web site: canada cialis: canadapricespharmacy.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcheap car insurance 2016-03-16 11:29
Good day very nice website!! Man .. Beautiful .. Amazing ..
I'll bookmark your blog and take the feeds also?
I am happy to seek out a lot of helpful info right here within the publish,
we want work out more strategies on this regard, thanks for sharing.
. . . . .

Feel free to visit my weblog: cheap car insurance: xycad.com/.../...
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgcheap car insurance 2016-03-17 08:52
I am really grateful to the holder of this web page who has shared this wonderful piece
of writing at at this time.

Here is my homepage cheap car insurance: t.senaluno.com/.../
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgCheap Car Insurance 2016-03-23 17:50
Hi! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that
ould be okay. I'm absolutely enjoying your blog and look forward to new posts.



Visit my site ... Cheap Car Insurance: pandalove.info/1m0vv
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgCheap Car Insurance 2016-03-25 03:22
I got this site from my pal who shared with me on the topic of tjis weeb site and at the moment this time
I am visiting this web site and reading very informative
conttent here.

Here is my page ... Cheap Car Insurance: www.pfda.com.cn/.../71y79x
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgmichael dyson 2016-05-01 06:35
Hello! This is my first comment herte so I justt
wanted to give a quick shout out and telll you I really enjoy reading through
your posts. Can you suggest any ther blogs/websites/forums that cover the same subjects?

Thank you!

Also visit my weblog michael dyson: aerialsign.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 
 
0 # LibyaForum.orgdyson 2016-06-14 09:34
You rᥱally make it seem ѕo easy with your presentation Ƅut I
inn finding tҺis topic to be ɑctually one thing tɦat I Ƅelieve Ӏ'ⅾ nevᥱr understand.
Ιt seems tօo complex аnd extremely ⅼarge for mᥱ.
I'm having a lⲟߋk forward on yⲟur subbsequent post, I will trу to
geet tthe dangle of it!

Ꭺlso visit mу site - dyson: dysonvacuumusa.com/
Reply | Reply with quote | Quote
 

Add comment


Security code
Refresh